Pozvedněte mytí vozidel na vyšší úroveň

03.05.2023

Ty správné chemické přípravky pro vaši mycí linku jsou důležitou součástí receptu na úspěch v oblasti mytí vozidel. Optimální použití produktů je jedním z rozhodujících faktorů pro spokojenost klienta a pro čisticí a sušicí výsledek, tempo mytí, ochranu materiálu, konzervační efekt a kvalitu recyklované vody.

 

Pro dobrý obchod ale nejsou spokojený klient a správná chemie jedinými důležitými faktory. Důležitou roli hraje typ mycího zařízení, postup mytí, ale také náklady na chemii a spotřeba vody.

 

Není mnoho dodavatelů autochemie, kteří dokáží podpořit Vaše podnikání v oblasti mytí aut nabídkou kompletního servisního řešení: perfektní kombinace vysoce kvalitních čisticích přípravků, unikátní speciality pro zákazníkův zážitek, čisticí materiály a kartáče, znalosti ohledně chemie i technologií, školení a služby. A to vše flexibilně, rychle a s geografickým pokrytím. Tým Apex Vám nabízí svoje zkušenosti ohledně procesu optimalizace mytí aut, portálových systémů a vysokotlakých boxů.

 

Aplikace týkající se procesu mytí aut:

 

 

Schéma mycí linky

 

  1. Předmytí. Přípravek pro předmytí aplikovaný nástřikem za účelem odstranění různých typů úporných nečistot.
  2. Mytí. Aktivní pěna čistí a demonstruje kvalitu služby klientovi.
  3. Mytí. Šampon je zásadní složkou pro kvalitní mytí.
  4. Mytí. Čistič disků kol odstraňuje brzdný prach a znečištění z dopravy.
  5. Konzervace. Lešticí vosk pro hluboké čištění, vysoký lesk a přípravu na sušení.
  6. Oplach čistou vodou pro odstranění posledních zbytků vody.
  7. Ochrana. Vosk pro ochranu laku.
  8. Sušení. Sušicí činidlo pro roztrhání souvislého vodního filmu a přípravku vozu pro sušení ventilátorem.
  9. Úprava vody. Čistá a pH-neutrální voda je velmi důležitá pro čisticí a sušicí efekt.

 

 

PŘEDMYTÍ

První a důležitý krok pro optimálně čisté auto

Předmytí je prvním krokem pro optimální mycí výsledek a provádí se kartáči vysoké kvality nebo postřikovačem, vždy se silnými chemickými přípravky určenými pro předmytí. Je určeno zejména k odstranění nečistot z dopravy, zbytků hmyzu, trusu ptáků, olejů, tuků a jiných nečistot. Kyselé čističe se používají pro uvolnění brzdného prachu a usazenin z ráfků a k odstranění náletové rzi a vápnitých usazenin. Poskytovatelé ručního mytí orientovaní na vyšší úroveň služby tento typ služeb nabízejí i v dnešní době, zatímco automatické myčky obvykle používají strojové předmytí. S ohledem na princip Sinnerova kruhu může být ruční předmytí podpořeno především vhodným silným přípravkem z důvodu krátké doby působení a nízkého mechanického tlaku.

Předmytí v myčce vozidel

Strojové předmytí – orientace na rychlost. Čištění se provádí pomocí alkalických čisticích prostředků a vysokého tlaku nahrazující manuální předmytí.

Ruční předmytí – orientace na služby. Prémiové mytí aut anebo portálové myčky orientované na služby. Výhodou ručního předmytí je, že i silně znečištěná místa a obtížně přístupná „problémová“ místa jsou dobře a důkladně vyčištěna. Správné kartáče na disky a karoserie Vikan jsou pro kvalitní předmytí nezbytné. O kvalitě čištění často rozhoduje kvalita používaných kartáčů a vysokotlakého zařízení.

Přípravek pro předmytí vysokým a nízkým tlakem. Dobré tlakové zařízení – ať už jako ruční zařízení anebo součást mycí linky – je alfou a omegou perfektního předmytí auta. V řadě případů se k odstranění hrubých nečistot používá pouze čistá voda. Avšak je to zbytečně drahé: Lepších výsledků, větší rychlosti a nižší spotřeby lze dosáhnout přisáváním speciálního přípravku pro předmytí, jako je např. Caramba Pre-Wash. Tento alkalický produkt rychle rozpouští úporné nečistoty a zbytky hmyzu a lze jej použít v ručních zařízeních i v myčce aut.

Předmytí ve Vaší myčce. Pro některá vozidla je vhodnější nízký tlak – např. pro kabriolety nebo pro vozidla s citlivým či poškozeným lakem anebo uvolněnými částmi. Některé systémy mají speciální konvertibilní program s nízkým tlakem.

Přípravek pro předmytí může být také nanášen za použití nízkotlakého zařízení.

 

MYTÍ

Faktory úspěchu pro čisté auto a spokojenost klientů

Zatímco vysoce kvalitní kartáče poskytují nezbytnou část mechanické čisticí síly, použití kvalitního autošamponu, pěny a podobných čisticích prostředků je zásadní pro chemickou složku čištění a také pro spokojenost klienta.

Aktivní pěna. Bohatá pěna je pro zákazníka důkazem úrovně služby, za kterou zaplatil. Předmytí je u portálových a řetězových myček dosaženo pomocí vysoce alkalických produktů. V dalším kroku čisticího procesu je výsledek dále podpořen aktivní pěnou, jako je např. příjemně parfemovaná Q-Line Schaum, vysoce koncentrovaná a voňavá X-Line Schaum N či X-Line Schaum A.

Šampon. Doporučit můžeme např. Q-Line Shampoo a X-Line Shampoo P. Oba produkty jsou skvělé pro použití jako šampon do kartáčů. Díky jemnému složení*, jsou nejenom přátelské k životnímu prostředí, ale vysoce kompatibilní se sušicími činidly a vosky a podporují kvalitu procesu recyklace použité vody.

* Amfoterní povrchově aktivní látky nesou pozitivní a negativní náboj. Snadná biologická rozložitelnost těchto povrchově aktivních látek předpovídá, že většina je zcela biologicky odbouratelná a snadno se oplachuje.

 

Troška know-how o kartáčích.

Kartáče používané pro předmytí a rotační kartáče, které jsou součástí mycí linky, jsou rozhodujícím mechanickým faktorem každé dobré mycí linky. Odpovídají za mechanickou část Sinnerova kruhu. Jejich kvalita, čistota a správný výběr jsou při pořizování mycí linky tím důležitějším.

Manuální předmytí

Kartáče: Nejběžnějším řešením pro manuální předmytí je použití kartáčů na disky a karoserie Vikan. Vlákna těchto kartáčů jsou měkká, třepená, bezpečná a vysoce účinná. O něco tvrdší kartáče VIKAN jsou vhodné pouze pro odstranění odolných nečistot z ráfků a prahů.

Kartáče mycí linky

Polyetylenové kartáče: Kartáče dosahující vysokého čisticího výkonu pomocí vysokého mechanického tlaku. Jsou sice naprosto běžné, ale ne úplně moderní. Výhodou je jejich dlouhá životnost. Jejich mechanická síla zajišťuje lepší čisticí efekt, ale na laku způsobuje jasně viditelné škrábance. Odpůrci mají námitky i proti vyššímu hluku při jejich používání.

Textilní kartáče: Stále častěji se dnes používají textilní kartáče. Jejich materiál dokáže velmi dobře absorbovat vodu a nabízí dobrý čisticí účinek bez oděru laku. S vysoce kvalitním textilním válcem je možné počítat na 40 000 až 80 000 mytí. V kombinaci se správným šamponem můžete dosáhnout skvělého mycího účinku. Jsou velmi žádané na těch mycích portálových linkách, kde zákazník používá zalešťovací vosk. V posledním kroku portálu je tento vosk kartáči zalešťován do karoserie.

Pěnové kartáče: Pěnové válce mají velmi dlouhou životnost a neškrábou lak. Absorbují ale méně vody a pracují s poněkud menším mechanickým tlakem. Úspěšnost čištění s pěnovými kartáči silně závisí na intenzivním předmytí. Z tohoto důvodu se obvykle používají v portálových systémech, u kterých je běžné předmytí.

 

KONZERVACE

Vysoký lesk, ochrana laku a záruka rychlého usušení

Kvalitní konzervační vosk optimalizuje odperlení vody a zajišťuje rychlé usušení. S vysoce kvalitním voskem podtrhnete mycí výsledek, zajistíte lesk a ochranu laku před vlivy prostředí a novými nečistotami. Portfolio produktů CARAMBA obsahuje speciální vosky pro profesionální použití: horké vosky, lešticí vosky, pěnové vosky, polymerové vosky, ochranné vosky a speciální vosky. Naše řada splňuje všechny požadavky klientů se zárukou konstantní kvality.

Konzervace pěnovým voskem: Použití pěnových vosků je skvělý způsob, jak vylepšit čisticí výsledek a zajistit konzervaci laku. Pěnový vosk je produkt na ochranu laku, který se na vozidlo nanáší jako směs vzduchu a roztoku chemického přípravku. Výsledná pěna rychle trhá vodní film a usnadňuje odperlení vody. Cílem konzervace pěnovým voskem je vytvořit silnou a dlouhodobou ochrannou vrstvu s výrazným leskem.

Jak to funguje? Obsažené polymerní složky redukují na minimum vznik mikrokuliček vody. Vytvoří se film, který zajistí jedinečnou povrchovou úpravu vozidla, poskytne ochranu povrchu a lesklý efekt.

Z konzervačních vosků, které je možné používat běžným způsobem i ve formě pěnového vosku, můžeme z řady Caramba doporučit např. X-Line Wachs I, Q-Line Wachs nebo E-Line Wachs. Tyto produkty poskytují kvalitní konzervaci, jsou vhodné pro použití v tunelových i portálových systémech pomocí dávkovacího čerpadla a na skle nevytvářejí „mastný“ film.

Rádi byste se dozvěděli více o konzervaci laků? Náš servisní tým má desítky let zkušeností v optimalizaci procesu na mycích linkách všech typů. Rádi Vám ukážeme naše know-how a osobně Vám poradíme přímo na Vaší mycí lince.

 

SUŠENÍ

Rychlé roztrhání vodního filmu a zrychlení odtoku vody z vozidla

Při špatném nebo nedostačujícím usušení vozu klient nabývá dojmu, že mytí bylo nedostatečně kvalitní. O to více je důležité použití vysoce kvalitního sušicího činidla, jako např. Q-Line Trockner, E-Line Trockner nebo X-Line Trockner a neméně důležité je nastavení správného dávkování. To pak zajišťuje rychlé roztrhání vodního filmu a odperlení vody. Tyto produkty navíc obsahují i složky zajišťující dlouhodobou konzervaci vozu proti agresivním vlivům prostředí.

Klienti často oceňují, když po strojovém umytí a usušení vozu obsluha otře skla a další části vozu jelenicí. Pokud tuto službu poskytujete, pozor na častou chybu: Jelenice či jiná vhodná textilie musí být suchá a čistá! Při otírání aut se do ní s vodou dostávají zbytky vosků a pokud je jich více, namísto efektu suchého a lesklého vozu dochází k rozmazání vosku po skle a karoserii. Vhodnější je na setření skel použít stěrky Vikan.

V případě nabídky programu s pěnovým voskem je zásadní oplach pěnového vosku před aplikací sušicího činidla nebo konzervačního vosku. Spláchnou se zbytky detergentů a vozidlo se nepřímo připravuje pro sušení. Je dobré pravidelně kontrolovat, že kanály sušáku jsou čisté a všechny jeho části pevně uchycené.

Sušicí činidla: Úkolem sušicího činidla je rychlé rozbití uzavřeného vodního filmu po posledním oplachu a příprava vozidla k sušení ventilátorem. Když je systém správně nastaven a všechny ostatní parametry jsou v pořádku, voda po roztrhání souvislého filmu rychle steče a zbylé kapky snadno odperlí pod proudem vzduchu. Auto je pak suché a lesklé. Polymerní složky* redukují vznik drobounkých kapiček a zajišťují trhání vodního filmu, což ve výsledku usnadňuje sušení. Pečující a konzervační polymerní komponenty vosku také vytváření ochrannou vrstvu a zajišťují osvěžení povrchu laku.

*X-Line Trockner SF a X-Line Wachs SF neobsahují vůbec žádné silikony. Silikonové složky často slouží jako důležité povrchově aktivní složky v chemických přípravcích. Zbytky silikonů v trubkách a recyklované vodě však vyžadují více údržby, včetně častější výměny některých částí, a vedou k vyšší spotřebě vody. S nově vyvinutými produkty Caramba silikonové složky nahradila inovativní kombinací jiných povrchově aktivních složek s prvotřídním efektem s ohledem na sušicí výsledek a lesk

Typy ventilátorů a textilie pro sušení: Obrysově řízené ventilátory obvykle suší lépe než pevné ventilátory, mívají nižší výkon motoru. Pevné ventilátory obvykle mají výrazně vyšší výkon motoru. Po usušení proudem vzduchu některé systémy umožňují odstranění mikrokapiček textilií: Používají se válcové sušiče s kartáči z měkkých, absorpčních a rychleschnoucích materiálů anebo látkový sušič – otočný nebo výkyvný pro optimální sušení vodorovných povrchů. Díky nim zmizí i nejmenší kapičky a díky lešticímu efektu se vytváří ještě výraznější lesk.

 

 

 

 

 

 

LEŠTĚNÍ

Hloubkové čištění laku a odstranění škrábanců, dlouhodobá ochrana

Lešticí přípravek čistí lak do hloubky a zajišťuje vymizení jemných škrábanců. U starších vozů dochází k viditelnému vylepšení vzhledu laku. Není nutné leštit auto ručně, stačí zakoupit speciální program přímo v mycí lince. CARAMBA nabízí různé přípravky na hloubkové leštění, které vynikají díky speciálním voskovým a vonným složkám. Např. X-Line Politur nebo E-Line Politur.

Hloubkové leštění je cestou, jak nabídnout dlouhodobou ochranu proti vlivům prostředí. Mnoho tunelových a některé portálové systémy v současnosti nabízejí automatický program pro leštění. Přípravek je zde napěněn a vmasírován do laku díky vhodným lešticím kartáčům.

Proč používat leštění

Důvodem pro leštění je důkladné vyčištění laku a zvýšení lesku. Caramba X-Line Politur či E-Line Politur snadno odstraňuje zbylé částečky úporných nečistot. Technologie polymerových vosků garantuje vytvoření filmu odpuzujícího vodu a nečistoty, a to s dlouhodobým efektem. Tyto složky navíc nabízejí dlouhodobou ochranu proti agresivním vlivům prostředí. Redukují se škrábance na laku a vzniká excelentní lesk. Sušení po vyleštění laku má skvělý výsledek. Lešticí přípravky CARAMBA mohou být aplikovány jak manuálně, tak strojově v portálové nebo tunelové mycí lince.

 

Tip: Aby vyleštěná skla vydržela beze šmouh i po prvním použití ostřikovače kvůli setření hmyzu, vyplatí se pravidelně měnit stěrače.

 

 

 

ÚPRAVA VODY

Použití recyklované vody v myčce šetří čerstvou vodu – nižší náklady a ekologický přínos

Čistá a pH-neutrální voda hraje důležitou roli v myčce aut, protože jen s vodou vysoké kvality můžete dosáhnout dobrého čisticího efektu a kvalitního oplachu. Pro možnost opakovaného použití vody je nutný kvalitní systém na úpravu odpadní vody. Ten zpracovává odpadní vodu do té míry, aby byly dodrženy zákonné mezní hodnoty. K dosažení příjemné vůně a dobrých výsledků čištění jsou důležité dezinfekční prostředky a flokulanty.

 

Úprava odpadní vody.

Pro recyklovanou vodu používanou v mycím procesu doporučujeme vodu s hodnotou pH 7-8. Pro oplach je nejlepší použít demineralizovanou nebo deionizovanou vodu. V dnešní době už se prakticky nestaví žádné myčky, které by nebyly vybaveny recyklační jednotkou. Velikost a výběr systému závisí na předpokládaném objemu mytí. Portálové systémy mají zpravidla zásobu recyklované vody mezi 30 a 100 litry upravené vody na jedno vozidlo, v tunelových myčkách to může být až 500 litrů na mytí. Rozlišuje se mezi fyzikální úpravou vody (filtrační systémy), kdy je optimálních výsledků často dosahováno pouze přidáním vločkovacích a dezinfekčních prostředů. Anebo biologickou úpravou vody, která nevyžaduje žádné chemické produkty, je však citlivější na používanou autochemii.

Kdy používat čerstvou, recyklovanou či demineralizovanou vodu?

Pro mycí proces je vhodné použití recyklované vody, u které se sledují určité parametry, jako je hodnota pH a vodivost. Pro optimální mycí a sušicí výsledek by hodnota pH recyklované vody měla být ideálně 7,5. Naprosto nezbytné je pravidelné vyvážení jímek, jinak není možné udržet kvalitu recyklované vody na požadované úrovni.
Pro správnou účinnost vosků je nutné použití čisté vody. Speciálním případem je použití vody demineralizované reverzní osmózou. Tato technologie se využívá pro dosažení oplachu a následného usušení bez zanechání bílých teček, vhodná je zvláště v oblastech s tvrdou vodou.

Čištění vody a recyklace vody, tablety a další produkty na úpravu.

V zásadě mají úpravny vody u provozovatele mytí aut dva důležité úkoly: Na jedné straně by měly snížit celkovou spotřebu systému umožněním opakovaného použití vody. Na druhé straně by měly čistit odpadní vody do té míry, aby byly splněny zákonné mezní hodnoty. Pro kvalitu recyklované vody jsou rozhodující hodnota pH, vodivost, tvrdost vody, obsah pevných složek a korozivní vlastnosti. Provozovatel rozpozná pokles kvality vody především podle zápachu a zhoršeného sušicího efektu, v horším případě i zvýšeným znečištěním vozidel a podlahy mycí haly, zařízení a dalších prvků systému. První reakcí obvykle bývá zvýšení dávkování používané autochemie v mycí lince. Důležitější a efektivnější je však vyřešení příčiny problému s recyklovanou vodou, u chemických ČOV pomocí dezinfekčních prostředků, flokulantů a přípravků na úpravu pH recyklované vody.

Dezinfekční přípravky a flokulanty pro chemické systémy odpadních vod

Zápach, nečistoty a zhoršující se čisticí výsledek indikují špatné zpracování odpadní vody. Zlepšení lze dosáhnout správným použitím dezinfekčních přípravků a flokulantů.
Zápach odpadní vody bývá způsoben biologickou kontaminací – růstem bakterií a řas v případě vyššího znečištění odpadní vody anebo nedotatečného pohybu odpadní vody (např. při menší frekvenci mytí). Růst mikroorganismů bývá výraznější v teplém období. Biologické kontaminanty, a tedy původce zápachu, spolehlivě zlikvidují přípravky typu Entkeimungsmittel. Použití tohoto produktu nejenom likviduje původce zápachu, ale minimalizuje riziko kontaminace bakteriemi, které mohou být potencionálně škodlivé pro obsuhu a klienty.
Pro následné vylepšení vůně je možné přidání přípravku Geruchsneutralisator M29/85, který pohlcuje nepříjemné pachy a poskytuje dočasnou čerstvou vůni. 

Flokulant je produkt pro okamžitou úpravu vody, slouží jako reaktant pro flokulaci.  Flockungsmittel od Caramba je vysoce účinný vodný roztok chloridu hlinitého a kationtovou polymertní složkou pro koagulaci a vločkování nečistot v recyklované a odpadní vodě. Nejlépe působí při pH v rozmezí 6,5 – 8,5. Vzniklé vločky se odstraňují sedimentací nebo vyplavením do filtrů. Dochází k eliminaci obsahu nežádoucích složek, jako jsou oleje, tuky, vosky, tenzidy, asfalt, benzín, pryskyřice a anorganické nečistoty. Flokulant lze použít přímo v odkalovači. Díky flokulantu se výrazně zvyšuje funkčnost separačního systému. Výsledkem je opticky čistá voda, kterou je možné znovu použít pro mycí proces.

 

ČIŠTĚNÍ MYCÍ HALY

Odstranění vápenatých usazenin, rzi, řas, vosků, ulpělých zbytků šamponů a špíny.

V myčce aut jde především o čistotu. Klienti očekávají nejenom optimální umytí vozu, ale také čisté prostředí. Kyselé čisticí přípravky, jako např. Caramba Findusin Waschhallenreiniger spolehlivě odstraní vápenaté usazeniny, rez, řasy a další nečistoty. Dobře udržovaná a pravidelně čištěná mycí hala prodlužuje celkovou životnost Vaší myčky a přináší Vám ekonomickou přidanou hodnotu.

 

 

 

 

 

JAK FUNGUJE MYCÍ LINKA?

SINNERŮV KRUH – základ pro čištění

Za účelem zajištění nejlepšího možného mycího výsledku, byste měli vzít v úvahu jednoduché a jasné parametry SINNEROVA KRUHU*: chemie, mechanický tlak, teplota a doba působení. Ve speciálním případě, kterým je mycí linka, je nutné dodat i faktor týkající se kvality vody, protože kvalita vody je pro mycí a sušicí proces velmi důležitá. Tyto parametry formují základ úspěšného mycího procesu. Efektivní, vysoce kvalitní mytí aut vyžaduje kvalitní vodu, podporu mechanickým tlakem (tlak kartáčů a vysoký tlak vody), vhodnou teplotu, úměrnou dobu působení a kvalitní chemické prostředky.

*Princip SINNEROVA KRUHU je pojmenován po chemikovi zabývajícím se povrchově aktivními látkami, Herbertu Sinnerovi. Ilustruje, že na kvalitním mycím procesu se podílí 4 základní faktory: chemie, mechanický tlak, teplota a čas působení. Chcete-li dosáhnout očekávaného mycího výsledku, objem součtu těchto faktorů je vždy konstatní – uberete-li na některém z faktorů, musíte přidat na jiném. Představte si mytí rukou pouze se studenou vodou (faktor teploty). Vaše ruce budou čisté, pokud je budete umývat déle (faktor času), vydrhnete je kartáčkem (faktor mechanického působení) nebo když použijete více mýdla (faktor chemický) na vykompenzování nedostatečné teploty.

Efektivní, vysoce kvalitní mycí systém potřebuje kvalitní vodu, funkční vysokotlaké zařízení, čisticí kartáče, dostatečnou teplotu a čas a také prvotřídní chemické přípravky. Přidání na kvalitě jednoho faktoru umožní ubrání u jiného faktoru – např. když používáte recyklovanou vodu či bezkontaktní mytí (žádné kartáče) anebo když potřebujete, aby byl mycí cyklus obzvláště rychlý.

Chtěli byste v provozu své mycí linky těžit z naší mnohaleté zkušenosti? Přáli byste si radu a pomoc přímo ve Vaší provozovně? Žádný problém, neváhejte nás kontaktovat. Starejte se pouze o svůj byznys a profesionální tým Apex se postará o Vás.
frame-scrollup